Kā nopirkt kruīzu Karību un citos reģionos?

Ja ir vēlme lasīt ļoti daudz un sīki, tad vislabākā lapa kur iegūt visu informāciju par kruīziem ir http://www.cruisecritic.com. Te es uzrakstīšu īsu kopsavilkumu, ar ko būtu jāpietiek kādam, kurš nevēlas lasīt padsmit lapas, lai atrastu nepieciešamo informāciju, bet vienkārši aizbraukt kādā relaksējošā kruīzā.

Kur meklēt kruīzu?

Kā viena no labākajām lapām, kur mekleēt (bet ne pirkt) sev atbilstošāko kruīzu, manuprāt, ir: http://vacationstogo.com

Lielākais lapas pluss ir tāds, ka šajā lapā rezultāti tiek atlasīti un attēloti smukā tabulārā formā. Ir pietiekami daudz kritēriju, pēc kuriem veikt meklēšanu, bet, ja nu nepieciešams kaut kas galīgi īpašs, tad vienmēr var nokopēt visus atlasītos datus kā vienu lielu tabulu un tad sev ērtākajā izklājlapu redaktorā atfiltrēt pašam. Lapā iespējams atlasīt kruīzus gan pēc kajītes cenas, gan pēc cenas par nakti.

Bet vai cutur nebūs lētāk?

Lielākoties gandrīz visām kruīzu kompānijām ir vienošanās ar aģentiem (vai tā būtu Expedia, kāds mazāks kantoris vai individuāls aģents) par kruīzu izcenojumu un praktiski visur kruīzi maksās vienādi. Viņiem ir aizliegts tos (atklāti) tirgot par zemāku cenu, kā pie pašas kruīzu kompānijas. Jā, iespējams, ka kaut kur pa tiešo kontaktējoties var iegūt zemāku cenu “zem galda”, bet man labāk patīk pašam visu salīdzināt un izvērtēt internetā, pirms es pieņemu lēmumu par iegādi, nevis, kad man ir jāzvana un tad pa telefonu uz mani izdara spiedienu, pirms es esmu paspējis salīdzināt visus piedāvājumus.

Bet kā tad ar konkurenci? Vai šādā gadījumā visdrošāk un visizdevīgāk nebūtu vienkārši vienmēr pirkt pa tiešo no kruīza kompānijas?

Jā, cenas kruīziem visur var būt vienādas, bet aģentiem tomēr ir rīki ar kuriem konkurēt un virtuāli pazemināt oficiālo kruīza cenu, un tie būtu:

  • Onboard credit (galvenais rīks)
  • Prepaid gratuities (aprakstīšu vēlāk)
  • Vēl kāds cits bezmaksas bonuss uz kruīza, piemēram, ekskursijas, iekļauta dzērienu pakete vai kaut kas cits

Šīs lietas aģenti var piedāvāt kā papildus bonusu kajītes standartcenai. Tie ir viņu pārziņā un beigās ar šiem bonusiem var dabūt pat vairākus simtus dolāru lielu onboard credit. Lielākie aģenti to parāda uzreiz pie kruīza cenas (Expedia, Orbitz un citi), kamēr ar mazākajiem ir jāsazinās pa tiešo un tas ir savā ziņā kaulēšanās process, kur tu centies iegūt kaut ko vairāk, bet aģents cenšas piedāvāt mazāk, tomēr neriskējot pazuadēt tevi kā klientu vispār.

Pie kruīza cenas redzamos bonusus nevajag uztvert kā kaut ko automātisku un garantētu, jo tie bieži atkarīgi no kopējās kajītes cenas vai kategorijas. Piemēram, aģents var piešķirt 75$ oboard credit, ja kajītes kopējā cena ir līdz 1000$, bet jau 150$ – ja cena ir 1000-2000$, un varbūt visus 300$ – ja virs 2000$. Pie cenas, protams, būs rakstīts, onboard credit up to 300$, tāpēc rūpīgi jāizlasa noteikumi un jāaprēķina kāds tad beigās būs piešķirtais bonuss. Reizēm būs izdevīgāk paņemt augstākas kategorijas kajīti, saņemot par to vairāk onboard credit (tas, protams, gadījumā, ja uz kuģa plānots tērēt naudu, bet pavisam bez tā laikam nevarēs iztikt).

Tātad, kā jau minēju, pamatcenas visizdevīgāk salīdzināt vacationstogo.com, bet pēc tam jāizvērtē, cik lielus bonusus piešķir katrs no aģentiem katrai no kruīza kompānijām, pirms izdarīt galīgo izvēli.

Bet es esmu redzējis dažādas cenas pie dažādiem aģentiem

Jā, tā var gadīties un tam parasti būs izskaidrojums. Piemēram, viens aģents var norādīt, ka cena sākas no 350$, bet šī cena ir, piemēram, tikai konkrēta štata iedzīvotājiem vai pensionāriem, kamēr otrs aģents godīgi norāda zemāko iespējamo cenu standarta cilvēkam.

Vēl ir tāda lieta, kā tirgus, kuram cenas domātas. ASV tirgum domātās cenas gandrīz vienmēr būs zemākas, nekā tiem pašiem kruīziem, ja tos tirgo Eiropas aģents vai pat pati kruīza kompānijas pārstāvniecība Eiropā. Tā tas noteikti būs Karību un Aļaskas kruīziem.

Bet vai mēs drīkstam pirkt kruīzus no ASV aģentiem?

Šī ir tāda pelēkā zona. Teorētiski nedrīkstam un kruīza kompānijas negrib, lai mēs pērkam, jo viņiem, protams, labāk, ja nopērkam par dārgāku samaksu (Eiropas tirgum domātos). Aģenti arī nedrīkst atklāti pārdot kruīzus ne ASV iedzīvotājiem. Tomēr kruīza kompānijas uz to visu skatās caur pirkstiem. Piemēram, ja es pērkot norādu ASV adresi, tad teorētiski aģents nemaz nezina, ka es neesmu ASV iedzīvotājs un droši pārdod man šo kruīzu, nepārkāpjot kruīza kompāniju izvirzītos noteikumus. Savukārt vēlāk, kad kruīza kompānija saprot, ka es neesmu ASV iedzīvotājs, labāk saglabā mani kā klientu, nevis atceļ rezervāciju, jo pēc šādas atcelšanas es varētu drīzāk aiziet pie konkurējošas kruīzu kompānijas nekā pirkt vēlreiz šo pašu kruīzu par Eiropas cenām. Tāpēc pirkt šādus kruīzus var diezgan droši, tomēr ietaicams pērkot norādīt ASV adresi.

Kas sastāda kruīza cenu? Vai tas ko es redzu kā norādīto kruīza cenu, būs tas, kas reāli arī būs jāmaksā?

Kruīza cenu pārsvarā veido trīs komponenti:

  • Kruīza pamatcena – šī ir cena, ko redz visās lapās, kā kruīza cenu, tikai tur tā ir norādīta par vienu cilvēku; tātad tā jāreizina ar cilvēku skaitu un varēs iegūt pilno kajītes pamatcenu;
  • Ostu nodevas un citi nodokļi – šie parasti ir nemaināmi un atkarīgi no tā, kāds ir kuģa maršruts un kādās ostās viņš piestāj, tā būs fiksēta summa un no tās izvairīties nebūs iespējams; tā parasti nebūs norādīta pie kajītes cenas, bet tikai beigās pie maksāšanas; daži aģenti to norāda agrākā solī, daži, kā, piemēram, Expedia, tikai pašā beidzamajā kredītkartes ievadīšanas lapā; reizēm pat vienāda maršruta kuģiem šī summa atšķirsies, jo tas atkarīgs arī no kuģa izmēra un ostas (vienā un tajā pašā pilsētā kuģi var piestāt dažādās ostās);
  • Dzeramnaudas – šis ir tāds pelēkais kruīza kompāniju bizness, jo principā tā ir kruīza cena, jo no tās (teorētiski) tiek maksātas algas apkalpojošajam personālam, no otras puses, to neiekļauj redzamajā kajītes cenā; cena kruīziem nav tik tīra kā aviobiļetēm, bet varbūt kādreiz pienāks laiks, kad arī te būs striktāki noteikumi un uzreiz redzēsim gala cenu…; teorētiski ir kompānijas, kur var strīdēties, un dzeramnaudu pazemināt (ar konkrētiem pamatojumiem) vai paaugstināt, ir kompānijas, kur tas nav apstrīdams; es ieteiktu vienkārši uztvert to kā daļu no kruīza cenas un nebojāt pašam sev ceļojumu domājot par to, kā es tagad varētu pasūdzēties un samazināt šo maksu; šī dzeramnauda tiek rēķināta no cilvēka par katru kruīza dienu, un lielākoties tie šobrīd ir 12$ no cilvēka par vienu dienu. Konkrētu summu katrai kruīza kompānijai var atrast šeit – http://www.cruisecritic.com/articles.cfm?ID=265. Tātad 7 dienu kruīzam klāt kā fiksēta maksa būtu uzreiz jāpierēķina 12*7*2 = 168$ (ja tie ir 12$ dienā no cilvēka).

Un vai tas ir viss? Vai viss pārējais ir iekļauts cenā?

Jā un nē. Ir lietas, kas ir iekļautas, bet ir arī lietas par papildus samaksu. Īsumā situācija ir sekojoša – tiklīdz kruīza kompānija tevi ir dabūjusi uz kuģa, viņi vēlēsies noslaukt no tevis pēc iespējas vairāk naudas. Bet rūpīgi plānojot un apzinoties, kas ir maksas, kas bezmaksas, var tīri labi sadzīvot arī ar bezmaksas lietām.

Iekļauta parasti būs ēdināšana, bezalkoholiskie dzērieni, kā arī dažādas izklaides programmas. Bet ar vienu lielu BET. Uz kuģa parasti būs 5-15 dažādi restorāni un ēstuves, tomēr tikai dažas no viņā būs bezmaksas. Šajās bezmaksas varēs pat ļoti grezni paēst, būs gan bufetes tipa ēstuves, gan made-to-order restorāni, bet, ja gribesies kaut ko izsmalcinātāku, par to būs atsevišķi jāpiemaksā. Reizēm tā būs a la carte ēdināšana, reizēm vienkārši fiksēta maksa par šī restorāna apmeklēšanu.

To, kuri restorāni uz kuģa ir maksas un kuri ir bezmaksas, atkal var ērti aplūkot vacationstogo mājaslapā. Te, piemēram, ir saite uz Oasis of the Seas (lielākais pasaulē (no diviem vienāda izmēra dvīņu kuģiem)): http://vacationstogo.com/ship.cfm?shipid=493 Nospiežot uz Dining, var redzēt, ka uz kuģa ir 22 ēstuves/restorāni, bet 10 no tiem ir par maksu. Daži no maksas ir a la carte, daži par fiksētu 35$ piemaksu no cilvēka.

Arī par alkoholiskajiem dzērieniem ir jāmaksā papildus. Norēķināšanās parasti nav naudā, bet viss tiek vienkārši pieskaitīts kajītes rēķinam, kas beigās ir jāapmaksā.

Uz kuģiem ir pietiekami daudz ko darīt un dažnedažādas izklaides iespējas, tomēr arī te ne viss ir bezmaksas, parasti ir kādi īpašāki pasākumi, par kuriem tomēr zināma summa japiemaksā.

Vēl viens “slaukšanas” mehānisms kruīzos ir ekskursijas (shore excursions), jo kaut kas taču šajās ostās, kur kuģis piestāj, būs jādara. Tipiski kuģu piedāvātās ekskursijas būs aptuveni divas reizes dārgākas nekā tad, ja tās pasūtītu pa tiešo no tās pašas vai konkurējošas kompānijas. Tomēr ir viens bet – tie, kas pērk kuģu organizētās ekskursijas parasti ir tie, kas pirmie tiek aizvesti uz krastu (ja izkāpšana tiek organizēta ar mazu kuģīti, kurš pieved krastā, nevis pa trapu), kā arī tad, ja tu piedalies kuģa organizētā ekskursijā, tad kompānija garantē, ka kuģis tevi gaidīs (parasti jau gan viņi nekad nekavē, bet tāda garantija dod sava veida sirdsmieru).

Vēl jāņem vērā fakts, ka kuģi ne vienmēr piestās publiskās ostās, būs arī gadījumi, kad visa osta/sala/teritorija ap to pieder kruīza kompānijai un noorganizēt pašam kaut ko (izņemot zvilnēšanu pludmalē vai snorkelēšanu) nemaz nebūs iespējams.

Bet vai es varu uz kuģa nest pats savu alkoholu? Un kā ir ar dzeršanu kopumā?

Atkarīgs no kruīza kompānijas. Dažas ļauj uz kuģa uznest noteiktu daudzumu alkohola, bet par to prasa “korķa naudu”, sīkāk katras kompānijas alkohola noteikumus var izpētīt šeit: http://www.cruisecritic.com/articles.cfm?ID=46

Uz kuģiem ir pieejamas arī tā saucamās all-you-can-drink packages, kuras nopērkot var lietot neierobežotu dzērienu skaitu (gan alkoholisko, gan bezalkoholisko) jebkurā laikā, bet parasti ir kāds limits (piemēram, dzērieni, kas ir ne dārgāki par 10$, alus ne dārgāks par 6$). Parasti, ja pērk šo paketi, tad tā ir jāpērk visām personām, kas ir pilngadīgas un atrodas vienā kajītē. Nevar darīt tā, ka vīrs nopērk, bet sieva nē.

Lai arī kārtīgi dzerot, šķiet, ka šī pakete varētu atmaksāties, praksē cilvēki saka, ka pirmajās dienās vēl kaut kā izdodas to samaksāto naudu izspiest, bet pēc pāris dienām visa dzeršanas iedvesma pāriet un beigās sanāk palikt mīnusos.

Un kā ir ar bezalkoholiskajiem dzērieniem?

Uz kuģa parasti pieejami sekojošie bezalkoholiskie dzērieni – tēja, kafija, sulas, ūdens, ledus tēja, bet ēdienreižu starplaikos sula nav pieejama, ledus tēja esot pārlieku saldināta un ūdens ir tā teikt “krāna” ūdens (fountain style).

Tomēr parasti uz kuģa atļauts uznest noteiktu daudzumu bezalkoholisko dzērienu pašam (piemēram, 18 pudeles ūdens). Atkal katrā kompānijā savādāk un jāpēta atsevišķi.

Kajīšu kategorijas

Kajītes parasti tiek iedalītas četrās kategorijās:

  • inside – šī ir standarta iekšējā kajīte, kurai nav logu; tās var būt augstāka un zemāka līmeņa (komforta ziņā, ne klāju ziņā); zemāka līmeņa parasti ir bunk beds, bet augstāka normālas gultas;
  • oceanview – šī ir ar iluminatoru/logu uz okeānu (bet logu nav iespējams atvērt);
  • balcony – šī ir kajīte ar balkonu; reizēm kuģiem ir iekšējā promenāde un balkons var būt uz to, bet tas parasti ir norādīts kajītes aprakstā;
  • suite – šī ir jau plašāka kajīte ar papildus mēbelēm (piemēram, dīvānu), bieži iekļauts arī papildus serviss un pieeja telpām (piemēram, spa), kur pārējie viesi netiek ielaisti;

Protams, jo augstāka kategorija, jo dārgākas kajītes, tomēr arī vienas kategorijas ietvaros atšķirības kajīšu cenā var būt milzīgas. Kajītes parasti sadalīs pēc to atrašanās vietas uz klāja. Piemēram, Aft Balcony būs tā, kas ir ar skatu uz kuģa aizmuguri un bieži ir ļoti iekārojama, jo vakaros sniedz relaksējošu skatu, kā kuģis mierīgajā okeānā atstāj aiz sevis atstāj viļņotu strīpu, tāpat šīs parsti arī būs mazāk vējainas kajītes.

Cenšoties iegādāties kruīzu, ātri vien nākas saprast, ka lētākā inside kabīne ir ar bunk beds un romantiskais kruīzs vairs nešķiet nemaz tik romantisks. Izrādās, ka lētākā balkona kajīte ir tieši pie lifta vai kuģa dzinēja. Tāpēc nevajag zemāko norādīto cenu uztvert kā to, par ko kruīzs tik tiešām tiks iegādāts, bet drīzāk uztvert to kā vadlīniju, salīdzinot cenas ar citiem kruīziem.

Tomēr pati zemākā cena katrā kategorijā vienmēr būs Guaranteed Cabin, kas nozīmē to, ka tev tiks piešķirta kajīte norādītajā kategorijā (inside, oceanview, balcony vai suite), bet tev, iespējams, līdz pat pēdējam brīdim nebūs zināms kura kajīte konkrēti tā ir. Šis ir sava veida risks, tomēr pievilcīgā cena bieži vien liek riskēt un papildus bonuss šai kategorijai ir tāds, ka var gadīties, ka gadījumā, ja visas kajītes šajā kategorijā būs izpirktas, tu varēsi saņemt bezmaksas upgrade uz nākamās kategorijas kajīti. Šo risku ieteicams izvērtēt katram kuģim atsevišķi, jo ir kuģi, uz kuriem balkona tipa kajīte var būt tāda, kur tavu balkonu redz praktiski visi augstākos stāvos esošie, un tā var šķist mazāk iekārojama kā privāta oceanview kajīte, ja to balkonu šī iemesla dēļ tāpat neplānosi izmantot.

Lai arī rakstīju, ka garantētā kajīte var tikt piešķirta pat pēdējā brīdī, parasti tas notiek daudz ātrāk, bet ne ātrāk pirms ieslēdzies kruīza atcelšanas periods, par kuru sīkāk rakstīts nākamajā sadaļā.

Kad vislabāk iegādāties kruīzu? Skatos, ka tagad tam uzrādās 50% atlaide, vai ir vērts ņemt ciet?

Pirmkārt, atlaides tiek norādītas no brošūru cenām, par kādām praktiski nekad kruīzi netiek pārdoti, tāpēc šīs atlaides būtu jāignorē pilnībā. Jāskatās ir uz cenu kā tādu – vai tā apmierina tevi kā braucēju, kāda ir zemākā cena šim pašam kuģim un maršrutam tuvākā gada laikā. Jā, kruīzi parasti tiek plānoti un publicēti pat vairākus gadus uz priekšu un salīdzinot cenas viena gada griezumā, var ātri vien saprast, vai šī ir zemākā cena vai tomēr vēl tālu kur krist.

Pirmkārt, ir jāizpēta tāda lieta, kā kruīza bezmaksas atcelšanas periods, kas būs aprakstīts pie atcelšanas noteikumiem jeb cruise cancellation penalties. Bezmaksas atcelšana ir konkrēts dienu skaits no kruīza izbraukšanas datuma un atšķirīgs katrai kruīza kompānijai. Konkrēto informāciju atkal iespējams iegūt Cruise Critic mājaslapā: http://www.cruisecritic.com/articles.cfm?ID=1448.

Piemēram NCL (Norwegian Cruise Line) kruīziem ar garumu virs 6 dienām, tās ir 75 dienas pirms kruīza. Citām kompānijām atkal savādāks.

Nopirkt kruīzu pirms atcelšanas perioda var jebkurā brīdī, jo cenas izmaiņas gadījumā vienmēr iespējams to atcelt un norezervēt no jauna. Zaudēt neko nevar (kā vienīgi valūtas konvertācijas izmaksas, ja nav maksājumu karte attiecīgajā valūtā vai bez valūtas konvertācijas komisijas maksas). Un lielākā daļa tā arī dara – noskata kruīzu, nopērk, un regulāri uzmana cenu, tiklīdz tā nokrītas, tā zvana aģentam, kurš atceļ rezervāciju un norezervē par jaunu ar jau zemāku cenu. Tiesa šim variantam ir viens trūkums – tiklīdz rezervācija tiek atcelta, tā tiek zaudēti arī visi onboards credits, un, pierezervējot jauno cenu, tiks iegūti tikai tie onboard credits, kuriem šobrīd ir akcija. Un tie mainās no mēneša uz mēnesi. Iespējams, ka, piemēram, norezervēts kruīzs par 1000$ (2*500$) ar 150$ onboard credit, bet tad cena nokrītas uz 900$ (2*450$). Gribētu it kā atcelt un rezervēt no jauna, bet nav vairs akcijas ar onboard credit, tāpēc, iespējams, labāk paturēt esošo rezervāciju.

Tomēr, ja ir vēlme riskēt un iegūt īpaši zemu cenu, tad ir divi periodi, kad vislabāk iegādāties kruīzu – tieši pēc atcelšanas perioda beigām vai mazāk nekā mēnesi pirms kruīza. Pirmajā gadījumā kruīza kompānijas ir drošas, ka esošie klienti vairs neatcels savas rezervācijas, jo bezmaksas atcelšanas periods ir beidzies, un, ja kuģis ir pietiekoši tukšs, tad var nolaist cenu daudz zemāk. Otrā gadījumā, ja kuģis nav pietiekami piepildīts neilgi pirms izbraukšanas, viņi var palaist tirdzniecībā kādus pēdējās minūtes piedāvājumus. Es darītu tā – paskatītos kruīza cenu gada griezumā, zemāko pieejamo cenu ņemtu kā vadlīniju un, ja man vajadzīgajos datumos cena nav vairāk kā par 20% lielāka, rezervētu kruīzu arī pirms atcelšanas perioda, lai lieki neriskētu un neuztrauktos par to, ka cena tomēr var arī vairs tik zemu nenokristies.

Kuru kruīza kompāniju / kuģi izvēlēties?

Šī tiešām ir dziļi individuāla izvēle, bet kopumā trīs lielie giganti (kas arī vieni no lētākajiem, pieejamākajiem) tiek sarindoti šādi (no lētākā/prastākā uz dārgāko/kvalitatīvāko):

  1. Carnival
  2. NCL (Norwegian Cruise Line), kam gan nav nekāda sakara ar Norvēģiju
  3. Royal Carribean (šiem pieder šobrīd divi pasaulē lielākie kruīza kuģi – Oasis of the Seas un Allure of the Seas, trešais ir būvniecības stadijā)

Tomēr svarīga ir ne tikai kruīza kompānija, bet arī pats kuģis. Katrai no kompānijām ir savi flagships, kas ir jaunāie, modernākie, ar labākajiem šoviem un izklaides iespējām. Ir arī vecāki, nolietotāki, bet daudz lētāki. Papildus kuģa vecumam un izklaides iespējām, svarīgs ir arī kuģa izmērs – jo lielāks kuģis, jo iespējamas lētākas cenas (vairāk neizpārdotu kajīšu), vairāk izklaides iespēju, tomēr, bieži, arī daudz vairāk bērnu, kas rada troksni un jukas baseinos, nav iespējas piestāt ostās, kas nenodrošina tik lielu kuģu pienākšanu. Katram ir savu plusi un mīnusi un tie katram jāizvērtē pēc savām individuālajām vēlmēm.

Vai ir vēl kas, kas būtu jāzina, pirms uzkāpju uz kuģa?

Jā, līdzi ir jāpaņem pagarinātājs vai rozetes sadalītājs, jo acīmredzot lielākajā daļā kuģu kajīšu ir tikai viena vai pāris rozetes.

4 responses so far

  1. Paldies, noderīgi! Prieks, ka esi atsācis rakstīt – labu laiku nekas nebija :)

  2. Tad jau būs jāraksta vairāk, ja ir lasīāji :)

  3. Paldies, labs raksts. Izklausās, ka kruīziem uz katra soļa ir pa kādam grābeklim, uz kura uzkāpt.

  4. Paldies!
    Raksts noderīgs, jo nākamgad taisos Vidusjūras kruīzā.
    Vēl gan ļoti daudz nezināmo…

Leave a reply